Fick en bild från en jägare med större jaktlycka


Kommentarer
Postat av: Miranda

Det är nog för skarpt i skogarna, så tjädern hör jägarn långt innan de hinner fram och då ta tuppen vingarna. Ett år som detta, kan man låta tupparna vara tycker jag ;-)

2016-01-08 @ 10:37:52
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Postat av: Jörgen Sikström

Ja det är ju det jag gör:-). När det är så dåligt med fågel så är det som det gör sig själv. Däremot så kan man fundera på hur det morderna skogsbruket påverkar fågelbestånden och speciellt tjädern. Det har gått så långt nu så de tar sådant som de tidigare lämnat dvs, efter åkanter, myrholmar och till och med ute på öar. Jag gjorde en studie när jag gick högskola där jag läste in vegetationskartan med hyggesskikt över 20 jaktområden uppe i Norrbotten. Jag hade även att tillgå jaktstatistik från dessa områden (20 års period ungefär) och det man vet gällande sunt förnuft så var det statistiskt säkerhetsställt att i områden med mycket hyggen så var det lite tjäder och tvärtom.

2016-01-08 @ 11:11:39
Postat av: Miranda

Jo, det är tragiskt hur det ser ut överallt med dessa hyggen. Enligt Erc Ringaby som har skrivit boken "Tjäder", gör inte avverkningar så stor påverkan på tjädern. Jag var på hans föreläsning, så har läge någon gång, åk och lyssna. Jag har boken om du vill låna. Det som tar död mest på tjädern är tydligen kraftledningar och så klart mård/räv/nötskrika. Jag tror personligen att skogsbruket påverkar tjäderbeståndet också. Ha en fin dag :-)

2016-01-12 @ 14:47:01
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Postat av: Jörgen

Jag har läst en hel del om tjädern också och att påstå att inte skogsbruket har så stor inverkan på tjädern tror jag inte ett dyft på. Jag läste en intressant studie där de följt ca 50 lavskrikepar för att se hur de lyckas med att få fram ungar i olika biotoper. De kom fram till att gallringsskog hade likastor negativ påverkan på lavskrikan som hyggen. Dvs de lyckades inte med rekryteringen. Orsaken tror de beror på att kycklingarna exponeras mer i dessa monokulturer och faller offer för predatorer. Forskningsresultaten gäller visserligen för lavskrika, men mycket tyder på att flera andra fågelarter och mindre däggdjur i samma miljöer får likartade problem efter gallringarna, säger Michael.

Blåbärsris minskar vid avverkning, stora områden har dikats och det skrämmande är att även idag så medför djupa traktorspåren från maskinerna att markerna dikas mm mm.

Jag arbetar ju med fiske och ser vilka spår som dessa maskiner åsamkar i närmiljöer till vattedrag samt när dessa passeras.

2016-01-12 @ 16:22:45
Postat av: Miranda

På våra jaktområden har de gjort försöksområde med dikning.

Det är ingen höjdare att gå med hund där, men det finns trots allt, en hel del fågel där :-)

Vem är Michael?

Blåbärsris är viktig för vår toppfågel, men en gynnsam start på våren är viktigare, då tjädern är det ända fågeln i vår fauna, som är beroende av proteiner.

Tjäderns favorit föda är björkmätare och myrornas larver.

2016-01-12 @ 18:39:50
URL: http://www.nogg.se/fjellripa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0